Lees hier mijn nieuwsbrieven en artikelen met waardevolle tips en adviezen.
Hoe schoon is jouw werkplek? - maandag 1 juni 2015 |
De goed
georganiseerde werkplek.
Een goed georganiseerde werkplek voldoet aan een aantal
kenmerken die kort te omschrijven zijn als:
- Er liggen geen overbodige hulpmiddelen, gereedschappen of stapels informatie direct onder handbereik. Het ligt immers "in de weg”.
- De werkplek is schoon en opgeruimd.
- Er is een minimum aan papierwerk aanwezig.
- Alleen de direct benodigde middelen zijn snel te vinden en te pakken (30 seconderegel).
- Er wordt gewerkt volgens een standaard werkwijze.
- De werkplek ziet er schoon en overzichtelijk uit, zodat afwijkingen direct opvallen.
De hiervoor genoemde 30 seconderegel kunnen we omschrijven
als de maximale tijd die we kwijt mogen zijn aan het zoeken en pakken van een
hulpmiddelen, gereedschappen of informatie. We moeten dus zorgen dat de
middelen die we dagelijks vaak gebruiken onder handbereik zijn. Dit zorgt
immers voor een vlotte voortgang van de werkzaamheden. Deze regel kunnen we
uiteraard ook laten gelden voor het weer wegleggen en opbergen.
Oorzaken van
verstoringen.
Een vlot proces heeft vaak ook te kampen met mogelijke
bedreiging die een verstoring kunnen
veroorzaken. Deze alles verstoringen kunnen we omschrijven als:
- De inzetbaarheid en bedieningsgemak van de machines.
- De beschikbaarheid van de benodigde materialen.
- De te hanteren werkmethode.
- De mens zelf.
De 5S methode.
Een veel gebruikte methode om werkplekken goed te organiseren is de 5S-methode. Deze methode geeft aan de hand van 5 eenvoudige stappen een goede beschrijving hoe we met de werkplekken moeten omgaan, om te komen tot een goede werkplek.Door het volgen van de 5S-methode worden een aantal belangrijke doelen bereikt. Zo zullen er minder ongevallen voor komen met minder ziekteverzuim als gevolg (er slingeren immers geen onnodige materialen rond). Ook worden er minder fouten gemaakt tijdens de werkzaamheden. Dit zal minder verliezen van materiaal en tijd met zich meebrengen, wat
uiteindelijk de productiviteit ten goede komt. Dus een goed georganiseerde
5S-methode zal uiteindelijk geld gaan opleveren.
Deze 5S-methode houdt in het kort het volgende in:
- S1. Scheiden. We gaan een onderscheid aanbrengen tussen de gereedschappen en documenten die we dagelijks nodig hebben en die we maar incidenteel gebruiken. Wat we incidenteel gebruiken bergen we op, zodat het niet dagelijks in de weg ligt.
- S2. Schikken. De middelen die we dagelijks gebruiken krijgen een zodanig vaste plaats op de werkplek, dat we het snel kunnen zien, pakken en weer terugleggen. Denk hierbij aan de 30 seconderegel.
- S3. Schoonmaken. We noemen deze fase schoonmaken, maar we kunnen het ook zien als een vorm van opruimen en inspectie. Een schone werkplek is overzichtelijk ingericht zodat mogelijke afwijkingen sneller aan het licht komen.
- S4. Standaardiseren. Door de indeling van de werkplek en de te gebruiken procedures schriftelijk vast te leggen, ontstaat er voor iedereen duidelijkheid. Er is immers maar één manier om alles uit te voeren en dat is volgens de beschreven standaard.
- S5. Standhouden. Ter afsluiting van de voorgaande fasen is het belangrijk dat we deze vastgelegde werkwijzen in stand houden en borgen. Dit vraagt uiteraard wel van iedereen een bepaalde mate van discipline. Alleen hierdoor kunnen we voorkomen dat we terugvallen in een ongeorganiseerde werkplek met alle gevolgen en risico’s van dien.
Uiteraard komt een goed georganiseerde werkplek niet vanzelf
tot stand. Er zal door iedereen serieus aan gewerkt moeten worden. Een paar
valkuilen die het succes kunnen ondermijnen zijn o.a. het gebrek aan voldoende
steun van het management. Soms wordt er niet direct het nut van ingezien, met
als gevolg dat er onvoldoende sturing aan wordt gegeven. Een andere valkuil is het
gevolg van de onvoldoende steun. Hierdoor komt de methode onvoldoende op de
agenda te staan en wordt er niet voldoende prioritiet aan de goede begeleiding
gegeven. In wezen neemt de leidinggevende onvoldoende verantwoordelijkheid voor
de methode. Vaak gaat het om belangrijke en ingrijpende veranderingen in de
huidige werkwijze. Een gebrek aan motivatie van het management door onvoldoende
steun en sturing ondermijnen een goed eindresultaat. De laatste te noemen valkuil
is een gebrek aan theoretische kennis en praktische vaardigheid bij de persoon
die het hele veranderingsproces moet begeleiden.
Ondanks het ingrijpende karakter van de aanpassingen op de
werkplekken en de mogelijke valkuilen is het belangrijk om er toch serieus
aandacht aan te besteden.
Kortom: Een goed
georganiseerde werkplek zorgt voor een veilige en gezonde werkomgeving en werkt
ook productiviteitsverhogend.
Wilt u ook uw werkplekken beter organiseren. Neem dan
contact met ons op. We bespreken de mogelijkheden wat in uw situatie de beste
oplossing zal zijn.
Contact opnemen kan via het contactformulier of via ons
emailadres, maar bellen naar 06-27431107 kan natuurlijk ook.
Wilt u ook op de hoogte worden gehouden van al onze
nieuwsbrieven en blogartikelen? Meldt u zich dan aan via de menukeuze: "Inschrijven Nieuwsbrief".
Vond u dit artikel interessant of vind u dat uw relaties en
connecties er ook hun voordeel mee kunnen doen? Deel dan dit artikel in uw
netwerk!